اللي عايز ينجح .. هينجح 11


 

المؤسسة هدفها الرئيسي هو نشر الوعي المبسط و حماية الأطفال من التحرش! و بيعملوا دا عن طريق نشرهم لكتاب "أنا غالي" و ورش عمل للأطفال عشان يعرفوا أيه اللي ينفع و أيه لاء، و ورش عمل للأهالي و المدرسين و المراهقين. و دا عشان الأطفال في مصر و أفريقيا يعرفوا أيه هي حدودهم اللي مينفعش أي حد يتعدها مهما كان ولا بالجد ولا بالهزار. و مؤسسة المؤسسة دي هي ساره عزيز من مواليد ١٩٨٧ و أسست المؤسسه من ٢٠١٢ (يعني كان عندها ٢٥ سنه)! و دلوقتي Safe organization واحدة من أهم المؤسسات عشان هدفها و عشان إنتشار التحرش بين الأطفال و إنتشار الدراسات و الإحصائيات اللي بتثبت الكلام دا و بالأرقام!

عارفين؟ في طفل واحد بس من كل ٦ أطفال بيطلع طفل سوي! يعني من كل ٦ أطفال في ٥ أطفال بيطلعوا ب مشاكل نفسية متعدده! متخيلين الأرقام و الإحصائيات؟! و السبب الرئيسي في المشاكل النفسية دي كلها هو "التحرش بالأطفال" اللي بيحصل ل ١ من كل ٣ بنات تحت سن ال١٨  و ١ من كل ٢ ولاد تحت سن ال ١٨ !!!  و الكارثة مش بس في غصب الطفل و لكن في إقناعه أن دا عادي و منطقي.
بناءً على دراسة قامت بها الUNICEF، أن الكارثة الأكبر هي أن الأطفال بيتم التحرش بهم من الناس اللي المفروض يقدموا لهم الحمايه و الرعايه.





 


Comments

Popular posts from this blog

كلام عيب

كونك ممحون

لا تتبع القطيع .. فأنت لا تعلم الى اين ذاهبون!!