اللي عايز ينجح .. هينجح 8


نرمين عباس؛ بنت عندها 17 سنه و هي بطله من بطلات المنتخب المصري في بطوله أفريقيا لكره اليد. هي واحده من فريق المنتخب المصري اللي كسبوا بطوله أفريقيا السنه دي. و القصه بدأت من أختها إعلان و نرمين عندها 5 سنين؛ عايزين لاعبين "أعسر" أو بيستخدموا أيدهم الشمال و طوال. ف أختها راحت قالت ل مامتها أنها تقدملها في الإختبارات؛ و الكابتن فرح جداً بأدائها و دخلها في فريق أكبر منها سناً بدل المدارس عشان تدرب (مامتها مكنتش فاهمه ولا موافقه بس الكابتن شرح لها أن كدا أحسن لها) و لما أتعمل فريق للي في سنها نرمين كانت "نائب كابتن" للفريق. في الفريق اللي أكبر منها سناً كانت بتدرب و بتلعب في ماتشات بس لمده قصيره. 



دور نرمين في الفريق أنها تهاجم و تدافع في الRight Back؛ لعبت أكثر من 20 ماتش مع الفريق في النادي و خسروا بالكثير 4 بطولات بس (ما شاء الله). و لعبت مع المنتخب في بطوله أفريقيا و كسبوا أول أفريقيا؛ لعبوا 6 ماتشات كسبوا في 5 و خسروا في 1. لعبوا مع أنجولا و الكونغو و كينيا؛ كل فرقه مرتين و أصعب فرقه كانت أنجولا. و الموضوع بدأ من سنه؛ كان في معسكرات في المركز الأوليمبي في المعادي و في الأسكندريه و في أماكن تانيه كتيره. و بعدين سافروا في إيطاليا في معسكر مع المنتخب الإيطالي؛ و بطوله في تونس. بعدين رجعوا تاني للمعسكرات!
حياة المعسكرات من أصعب الحاجات اللي ممكن تجربها أو تعيشها؛ التدريب فترتين في اليوم بيجروا في جبال و رمل، الجري 8 كيلو. دا غير أن مافيش موبايل ولا بتشوف أهلك و ممنوع حد يجي من برا يحضر التمرينات؛ بس ممكن البنات يحضروا الأمتحانات و الدروس و يرجعوا تاني للمعسكر. بس بعد كل التعب دا كسبوا المركز الأول في بطوله أفريقيا و أخذوا الميدليات الذهب لأول مره من 41 سنه. دي البطوله رقم 11 اللي سنهم يحضرها بس أول مره مصر تشارك؛ في أول مره كسبوا مركز أول. 

و هسيبكوا مع فيديو عشان تعيشوا الفرحه معاهم: 




Comments

Popular posts from this blog

كلام عيب

كونك ممحون

هو و هي-الزنانه