Social Media Summit Egypt 2015-Tip (2)


هنا الكلام عن العلاقه بين الحقيقه و العالم الأفتراضي على السوشيال ميديا (شخصيتك في الحياه اليوميه و شخصيتك على السوشيال ميديا)؛ يعني أي فروق بتكون ملحوظه ولا لاء؟ الناس منتظره أيه منك ك بني أدم أو ك شركه؟ كلامك على السوشيال ميديا محسوب عليك ولا لاء؟. مبقاش ينفع أنك تعمل Website و تنساه خلاص؛ لازم دايما يتجدد و لازم تشتغل عليه دايماً و تظبطه أنه يتوافق مع الواقع بتاع دلوقتي و بتاع اللحظه دي بالأخص.
فايدتك أنت في أنهم يكونوا ماشيين سوا مش عكس بعض!!

يعني أيه الأونلاين و الأوفلاين دا؟ 
يعني لازم تكون شخصيتك على أرض الواقع تكون نفس شخصيتك على السوشيال ميديا؛ متعملش فيلم و تعيش فيه. لو أنت في الحقيقه متفائل أعمل دا على السوشيال ميديا؛ و لو أنت شخصيه حزينه متعملش فيها فرحان أوي يعني على السوشيال ميديا بلاش الكذب. من باب أن لو الناس عرفتك على الحقيقه متتفاجأش ولا تقول عليك كذاب ولا منافق؛ و لو عامل لنفسك علامه مميزه على السوشيال ميديا أستخدمها في الحقيقه كمان. 
أعرف مثلاً Abi لما حضر الأيفنت و كان بيتكلم عن الأنستاجرام لأنه مشهور عليه جداً؛ بيتصور دايماً بحاجات كتير و أشهر الحاجات دي البطه. لما حضر الأيفنت حضر بالبطه؛ ببساطه دي علامه مميزه بالنسبه له و جمع بين الواقع و الخيال بالبطه دي. لما أشوفوا في العالم الأفتراضي دا حاجه و أشوفه نفس الحاجه في الواقع هيكون عنده مصدقيه بالنسبه ليا من أبسط حاجه زي شويه صور لأكبر حاجه ممكن تتخيلها.

أزاي أعمل دا في الشغل؟
زمان كان في فرق كبير بين الأوفلاين و الأونلاين؛ بس دلوقتي الفروق دي بتختفي تماماً و بيتحولوا الأتنين لحاجه واحده بيكملوا بعض و من غير حاجه فيهم التانيه مش هتعمل نتيجتها اللي أحنا عايزينها. العميل اللي هيكلمك على تليفون الشركه متوقع نفس الأسلوب اللي على السوشيال ميديا برضو (ترد و تشرح و تهتم على الأتنين)؛ و المعجبين بيك ك شخص مشهور متوقعين أنك ترد عليهم على السوشيال ميديا بنفس الأسلوب لو على الحقيقه أو في برنامج على التلفيويون مثلاً (المعجب مش عايز يتفاجأ منك).
أربط الأتنين ببعض زي Nola Cupcakes لما عملوا الزينه للفروع من صور الناس على السوشيال ميديا مع Nola؛ ف ربطوا حضورهم على السوشيال ميديا مع حضورهم في الحقيقه جوا المحل ب شويه صور.
و زي مثلاً NAS Trend لو دخلت المحل بتاعهم هتلاقي صور ناس لبسهم من NAS أو Posts الناس كتبينها عنهم؛ ربطوا برضو السوشيال ميديا بالواقع بحاجات بسيطه جداً.
** أبعد على قد ما تقدر عن الردود بتاعه الأنسان الألي و خلي ردودك دايماً فيها حياه و خصوصيه.

طب لو فصلت بين الأتنين هيحصل أيه؟
في ناس أترفدت من الشغل أو متقبلوش أصلاً بسبب كدا؛ أنت داخل تشتغل في شركه أنت بتشتمها على السوشيال ميديا أو داخل تشتغل مع مدير أنت بتكلم عنه وحش أو هتشتغل في مجال أنت أصلاً ضده في السوشيال ميديا؛ طب ليه أقبل واحد بوشين و بيقبلني في الحقيقه و بيشتمني من ورايا في السوشيال ميديا. 
و الناحيه التانيه في ناس أشتغلت و نجحت بس عشان أستخدموا نفسهم في الحقيقه و نفسهم أونلاين بنفس الطريقه أو خدموا بعض و أستفاد منهم سوا ف بقا عنده سلاحين بدل سلاح واحد؛ يعني في بنت عملت Website عشان تظهر فيه الCV بتاعها ل شركه كبيره عشان تشغلها (الأبتكار و مزج الواقع بالخيال هو الحل المثالي).


**المعلومات دي أتعلمتها شويه من الأيفنت و شويه من قرأتي الخاصه و شويه كمان من تجربتي الخاصه.

**لو الموضوع عجبك أو شايف منه إفاده؛ أعملوا share؛ يمكن ناس تانيه تتعلم حاجه و تنفعهم في حياتهم.




Comments

Popular posts from this blog

كلام عيب

كونك ممحون

هو و هي-الزنانه