قادرون بأختلاف .. مكملين


الشخصيه الخامسه و الثلاثين .. أسمه محمود مجدي؛ عنده 31 سنه. مصاب من يوم 23 يوليو 2004؛ الأصابه كانت يوم الجمعه و يوم السبت كان أجازه و بسبب الأهمال كان في حقن لوقف النزيف في النخاع بس محصلش. و الحادثه تسببت في كسر في الفقرات الصدريه 10 و 11؛ و تمزك في النخاع الشوكي و شلل نصفي سفلي. 
بسبب الحادثه كانت حالته النفسيه سيئه جداً؛ و والده نقله الى مركز علاج طبيعي للقوات المسلحه؛ و لكن بعد سنتين والده أتوفى. و خرج من هذا المركز؛ و جلس في البيت مع أهله في البيت. و حاول أنه يشتغل كتيير بس مفيش نصيب. و بعدين أشترى عربيه مجهزه عشان تسهيل حركته الخاصه و أنه ممكن يشتغل بيها و يكسب دخل ثابت؛ و لكنه لم يشتغل لأن المشوار الى الشركه كان بعيد جداً. 
كان بيدرس في معهد عالي للسياحه و لكن أنقطع بسبب الحادث. و بما أن المنزل غير مجهز لمستخدمي الكرسي المتحرك؛ ف أشترى قطعه أرض مساحتها 100 متر و عمل لنفسه شقه هناك. 
أصعب لحظات محمود كانت؛ وفاه أبوه و عدم خروجه من المستشفى و خروجه من مركز التأهيل. لسا منتظر الأمل في العمل و العلاج؛ و بيفكر في الهجره لعدم توافر المؤهلات اللازمه في مصر.

أحب أقول لك يا محمود؛ أوعى تفقد الأمل لأن المشكله مش في كرسي متحرك لأن دا مش عائق أصلاً. أنت قادر على كل شئ بس بأختلاف عن باقي الناس؛ حاول تثبت دا في حياتك اليوميه و أكيد هتنجح بعيداً عن الهجره. 

Comments

Popular posts from this blog

كلام عيب

كونك ممحون

هو و هي-الزنانه