أسعى !!


في قصه لراجل كل شويه يدعي ربنا أنه يكسب في اليانصيب و ربنا قال له هكسبك .. يجي يوم السحب و يستنى اسمه ميقولوش أسمه .. أستني كمان و جيه يوم السحب و أستنى أسمه ملقاش أسمه .. ف قال أنا ليا كلام مع ربنا و قال له يا ربنا وقت كتير مر و أنا بردو مكسبتش مش أنت قولتلي هتكسبني .. ف ربنا قاله "أسعى يا عبد و أنا أسعى معاك" يعني روح أشتري تذكره يانصيب و بعدين هتكسب ^_^

أهو أحنا عاملين زي الراجل دا .. بندعي ربنا بحاجات كتير نفسنا فيها و ربنا بيرد علينا أنه موافق على كل اللي في بالنا .. بس أحنا مش بنشتري التذكره و بس قاعدين نندب فيحظنا الهباب و ليه محصلش و أنا أتكلمت كتير مع ربنا و بردو محسلش حاجه ...
مثلا بنت ولا ولد مذكروش طول السنه بس قبل الأمتحانات بأسبوع دعا ربنا كتير اوي انه ينجح بس معملش حاجه ولا ذاكر ولا اجتهد و فضل مستاني فرج الله من بس الدعا و طبعا راح يشوف النتيجه أكتشف أنه ساقط ...

الدعاء حلو و أننا نفتكر ربنا دايما دي حاجه حلوه و حلو جدا أننا نطلب من ربنا اللي نحتاجه كله .. بس بردو ربنا قال "أسعى يا عبد و أنا أسعى معاك" ...

Comments

Popular posts from this blog

كلام عيب

كونك ممحون

لا تتبع القطيع .. فأنت لا تعلم الى اين ذاهبون!!