اليومين دول

زمان البنات كانوا يا مش محجبات يا محجبات يا منقبات .. اليومين دول التقسيمه اختلفت كتير فضل البنات اللي مش محجبات زي ما هما و البنات المنقبات زي ما هما .. الاختلاف العميق جدا في البنات المحجبات ...
البنات المحجبات تحولوا لثلاث انواع لوحدهم .. نوع محجب حجاب صح و نوع محجب حجاب عادي و نوع محجب حجاب موضه ...
الحجاب الصح .. زي ما الاسلام فعلا قال .. لا يصف ولا يشف .. لبس طويل و واسع و مش شفاف و لفه الاشارب زي زمااااااان .. و النوع دا بقولوا اللهم قوي ايمانكم انتم قايلين اوي ...
الحجاب العادي .. و دا زي ما الاسلام بيقول بس علي مودرن شويه .. و انا شايفه انه مش صح تماما ولا غلط تماما .. و موجود عشان احنا بشر و النفوس بتغير من لبس المش محجبات .. ف طلع البنطلون بس عليه بلوزه طويله و واسعه .. لو البلوزه ضيقه شويه ولا قصيره حبه بيتلبس جاكيت او كارديجان .. و دا بردو انا شايفه انه حجاب عادي و ربنا يكرمكم و انتم احسن من غيركم كتير ...
المصيبه في الحجاب الموضه .. دا كارثه .. لانه مش حجاب اصلا .. تلاقي بلوزه قصيره .. بلوزه شفافه .. تشميره الكم لحد الكوع .. تشميره البنطلون عشان الخلخال يظهر .. بنطلون ضيق لدرجه اني معرفش بيتلبس و يتقلع ازاي دا .. ايشارب ملفوف لفه "يا خارجه من باب الحمام و كل خد عليه خوخه" .. معلش دا مش حجاب .. دا انتي مش محجبه بس مغطيه شعرك .. مش هقول غير ربنا يهديكي و حاولي تكوني قدوه صح لغيرك و لو كلامي مش عاجبك اة مش محل ثقه ممكن تشوفي و تسمعي لناس درست كتير في الكلام دا زي عمرو خالد و مصطفي حسني و معز مسعود ...
انا مسلمه و الحمد لله .. مش محجبه و مش دارسه لا فقه ولا شريعه .. بس اللي خدناه في دروس الدين و اللي قرائته و اللي سمعته من عمرو خالد و مصطفي حسني و معز مسعود مالوش اي علاقه باللي بشوفه في الشارع و في الجامعه و علي الfacebook و الinstagram خالص .. و دا اللي خالاني اكلم .. جايز حجاب الموضه شكله حلو و كيوت بس يوم ما هتحجب انا شخصيا هتحجب صح و مش هتحجب حجاب موضه .. في لحظه صدق مع النفس هتحجب حجاب عادي ...
انا اسفه لو كلامي ضايق حد .. بس جرب تعمل زي ما انا عملت و شوفت صحابي و معارفي و ناس ماعرفهاش في الشارع و في الجامعه و هتتفجأوا من اللي هتشوفوا زي ما انا اتفجئت بالظبط ...

Comments

Popular posts from this blog

كلام عيب

كونك ممحون

هو و هي-الزنانه