لازم نرجع لعروبيتنا و شرقيتنا من تاني



لما بنزل  الشارع .. يشوف ناش كتيير اوي .. منغير هويه ولا روح .. بس اجساد ماشيه .. حتي تعبير وشهم ملهاش معني .. ابتسامه بايخه كدا دا لو موجوده يعني ..

انا من وجه نظري البسيطه جدا .. اننا كشعوب كتير فقدنا روحنا لما فقدنا وطنا او روحنا الشرقيه و العربيه .. 
يوم ما تشبهنا بغيرنا .. يوم ما لبسنا زيهم .. يوم ما اتكلمنا زيهم .. يوم ما تخلينا عن اصولنا و نسينا عادات و تقاليد و تاريخ .. يوم ما افتكرنا ان الثقافات الاخري احسن من ثقافتنا .. برغم ان ثقافتنا اقدم و اعرق ..

انا لما بشوف نفسي في المرايا .. بلاقي بني ادم غيري .. انا مش انا .. بجد مش عرفاني .. لا انا عربيه و لا انا اجنبيه .. 
دا حال ناس كتير اوي في سني و اكبر و اصغر .. ناس كتير اوي صايصه كدا .. احنا mix و والله مبنعرفش نفسنا ..

لازم ندور علي روحنا تاني .. لازم نلاقيها ؟! نقرأ في اصلنا و ننتمي لتاريخنا .. لازم نرجع عرب .. شرقيين .. اصلييين .. من تاني :)

كل شخص فينا وطن .. لازم نعرف اصولنا و نرجع من تاني ..

Comments

Popular posts from this blog

كلام عيب

كونك ممحون

هو و هي-الزنانه